![](/media/image/1399/07/18/6456449-27_11.crisis-management-blog.png)
شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| توئیتر، فیسبوک و سایر رسانههای اجتماعی، کانال های ارتباطی جدیدی را ایجاد کرده اند که به جامعه و عوامل تاثیرگذار کلیدی این امکان را می دهد تا احساسات و عصبانیت خود را نثار یک شرکت یا برند نمایند. شبکه های اجتماعی همچنین به گروه های بزرگی از افراد این امکان را می دهند تا با یکدیگر در ارتباط باشند و به سرعت و به شکلی موثر گروه های فشار را تشکیل دهند.
این بدین معناست که یک مشکل می تواند خیلی سریع تشدید شده و به بحران بدل شود. حتی اگر یک بحران در فضای رسانههای اجتماعی آغاز نشود، این امکان وجود دارد که مردم درباره آن به صحبت بپردازند. شایعات درباره یک بحران به راحتی از طریق شبکه های اجتماعی پخش می شود و این بر شدت ضربه وارد آمده از طرف بحران اصلی می افزاید.
استفاده از هشتگ ها در توئییتر برای تعیین واژگان کلیدی، نام یا عبارت، به مردم این امکان را می دهد تا به سرعت با سایرین از طریق هشتگ ارتباط برقرار کنند. خبرها درباره موقعیت بحرانی با آگاهی تعداد بیشتری از مردم درباره آن و تویئیت زدن و توئیت های مجدد درباره آن به «رویه» بدل می شود.
امکان تشدید سریع یک موقعیت بحرانی در شبکه های اجتماعی بدین معناست که تمامی شرکت ها باید مکالمات درباره خود و برندشانرا روی سکوهای رسانههای اجتماعی به دقت زیر نظر بگیرند.
ابزارهای متعددی برای زیر نظر گرفتن دقیق و آگاهی شما درباره هر گونه فعالیت آنلاین که پیرامون شرکت شما هست وجود دارند. این ابزارها به شما این امکان را می دهند تا واژگان کلیدی را انتخاب و در هر زمانی که در کانال های شبکه های اجتماعی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند آنها را ثبت نمایید. کلیدواژه هایی که شاید شما خواهان زیر نظر گرفتن دقیق آنها باشید شامل موارد زیر هستند:
ـ نام شرکت
ـ تمامی هشتگها یا کلیدواژه هایی که مردم برای ساخت و تعیین یک موقعیت بحرانی از آن استفاده می کنند.
ـ برندها یا کمپین های مرتبط با شرکت شما.
ـ افراد معروف و شناخته شده مرتبط با شرکت شما
ـ سیاست هایی که بر سازمان شما تاثیرگذار می باشد.
ـ گروه های افراطی که درباره شرکت شما افکار و اعتقادات منفی دارند.
ـ صنایعی که شرکت شما بخشی از آن است.
باید به صورت معمول به مرور نظرات و بازخوردهای جمع آوری شده از طریق ابزارهای نظارتی بپردازید و ارزیابی نمایید که آیا آنها مثبت، خنثی یا منفی هستند. با توجه به سرعت انتشار نظرات منفی و مخرب، باید هر چه سریعتر به آنها پاسخ دهید تا ضربه و ضرر آنها را محدود نمایید.
فعالیت (مثال)
تحقیقاتی را درباره ابزارهای نظارت بر رسانه اجتماعی انجام دهید که بیش از سایر ابزارها رایج هستند. شما از کدام ابزارها برای نظارت بر سکوهای رسانههای اجتماعی متفاوت استفاده می کنید؟
نویسندگان: استیو دان - شیلا گان ام بی ای
|